Řekli jsme si, že bychom mohli odtajnit své čtenářské zážitky roku 2013.
Prvním, kdo se přihlásil se svou troškou do mlýna, je Jirka Vlček.
Celkem jsem vybral šestnáct knih z těch, které mi přistály v knihovničce v roce 2013. Celkem jsem přečetl zhruba sto knih, takže konkurence je skutečně našlapaná.
Projekt manželka – Graeme Simsion
(Romány pro ženy, Fortuna Libri, 2013)
Autista hledá manželku. Mohl by to být zdroj nízkého povrchního humoru, ale ve skutečnosti je to neobyčejně citlivá kniha – a k tomu vtipná. Myslím si, že máloco dokáže ukázat svět lidí, kteří trpí autismem, jako toto dílo.
Poslední aristokratka – Evžen Boček
(Humoristická, Druhé město, 2012)
Neuvěřitelně vtipná kniha, k tomu ze současnosti. Není divu, že dostala cenu za nejlepší humoristický román roku 2012. Pro mě to znamenalo pár trapasů v metru, kdy jsem se neovládnul a smál se nahlas.A druhý díl je podobně povedený.
Pád – Simon Mawer
(Román, Kniha Zlín, 2013)
Simon Mawer umí psát a dokazuje to v této knize. Příběh dvou kamarádů vypadá všedně, ale postupně se komplikuje a závěr stojí za to.
Gottland – Mariusz Szczygieł
(Eseje, Dokořán 2007)
Tato kniha nepatří mezi novinky, ale určitě by měla být ve výběru. Pohled na Česko očima Poláka je skvělý a mnoho o nás řekne. Pro mě je i neuvěřitelné, že pan autor nás má fakticky rád 🙂
Asfalt – Štěpán Kopřiva
(Akční fantastika, Crew 2009)
Neskutečně násilná, sugestivní a akční kniha. Je to jedna z těch, na kterou musíte mít specifickou povahu a chuť – pak si ji užijete.
A přece nezemřeš – Lee Child
(detektivka, BB/Art 2013)
Nečtu moc detektivky, ale Jack Reacher se stal mým oblíbencem. Kniha je psána spíše pro mužskou část populace, ale ta si ji užije. Hodně mě baví děj psaný trochu s přimouřeným okem (hrdina bez bázně a hany, který by vyklepnul i Chucka Norrise), humor i prostředí, ve kterém se kniha odehrává. Příjemné čtení bez zbytečného intelektuálního přívažku 🙂
Nonstop knihkupectví pana Penumbry – Robin Sloan
(román, Host 2013)
Další kniha, která se pro mě stala čtenářským zážitkem. Příběh mladíka, který se z programátora stane knihkupcem v obskurní prodejně a půjčovně knih je zábavný a současně vás vtáhne do děje. Super záležitost!
Konkurenti – Sergej Lukjaněnko
(Scifi, Argo + Triton 2012)
Ačkoliv tato kniha vypadá jako pouhé military scifi, tak klame tělem. Sergej Lukjaněnko umí psát a umí napsat knihu, která se vám nakonec zadře pod kůži.
Limes Inferior – Janusz A. Zajdel
(Scifi, Triton 2012)
Další starší kniha. Poprvé jsem ji četl v osmdesátých letech a od té doby patří mezi mých top 10. A vize světa budoucnosti z této knihy se začíná naplňovat. Ach jo.
Návrat kapitána Johna Emmetta – Elizabeth Spellerová
(Historické detektivky, Host 2013)
Nikdy nečtu historické detektivky. Nikdy. Jen s malou výjimkou, kdy dopředu nevím, že jde o historickou detektivku. A pak čtu a čtu… a moc si to užívám. Jedna z knih, kterou může číst opravdu každý bez rozdílu věku.
Kyselá těšínská jablíčka – Jiří Bílek
(Historie, Epocha 2011)
Edici Polozapomenuté války jsem přečetl skoro celou. Nicméně tato kniha je skutečně excelentní sondou do sporu s Polskem o kus Slezska – a při četbě se dozvíte hodně šokujících informací.
Restart – Jason Fried, David Heinemeier Hansson
(Management, Jan Melvil Publishing 2010)
Jedna z knih, kterou by měl začínat každý podnikatel či manager. Autoři, zakladatelé známé služby Basecamp, ukazují, že spoustu věcí děláme příliš složitě a komplikujeme život sobě i zákazníkům. Kniha není tupou příručkou, jak zbohatnout, ale skutečně užitečným dílem, které dokáže využít skoro každý s otevřenou hlavou.
Mapa času – Félix J. Palma
(scifi, Host 2013)
Naprosto úchvatná scifi z viktoriánské Anglie, kterou napsal Španěl 🙂 Ale od prvních řádků jsem byl uchvácen stylem a poetikou knihy, pak se rozjel děj a kniha mě bavila o to víc. Myslím si, že to je jedna z mála scifi knih, kterou si může číst i nefanoušek žánru.
Duben v Paříži – Michael Wallner
(román, Mladá Fronta 2010)
Válečné drama lásky Němce a francouzské odbojářky. Kniha vás určitě nenaplní optimismem, ale užijete si ji a zůstane ve vás dlouho.
Kdo miluje nejvíc – Tess Stimson
(román pro ženy, Domino 2013)
I ženská literatura může být čitelná pro chlapy – a autorka Tess Stimson patří mezi ty, které čtu vždy. Kniha patří do edice Inteligentní čtení pro inteligentní ženy, pokud si odpustíme trochu feminismu, tak si je přečte každý člověk. Není to sladkobolné čtení, ale prostě příběh viděný očima ženy.
Třetí vlna – Tomáš Dušek
(scifi, Palmknihy 2013)
Mám hodně rád postapokalyptické scifi. Pokud je postapo napsaná dobře, je to prima. Pokud se odehrává v české kotlině a k tomu je napsaná dobře, je to paráda. Tuto knihu jsem četl ještě v rukopisu a zhltnul ji za dva večery. O tom, že knihu vydáme, bylo skoro jasno po prvním večeru…
Tak to byly knihy, které mě bavily v roce 2013. A už se moc těším na rok 2014!