Menu
Knihaha
  • Rozhovory s autory
  • Naši recenzenti
  • eReading
  • Palmknihy
Knihaha

Fascinující příběh o ženské duši, magii a zasuté části naší historie

Posted on 6. 3. 201525. 11. 2017 by Markéta Klihavcová

Žítkovské bohyně – Kateřina Tučková

V předchozím románu Kateřina Tučková popisovala osudy po 2. světové válce vyhnané a do Brna navrátivší se poloviční Němky Gerty Schnirch. Všemi byl s nadšením přijatý stejně jako následující Žítkovské bohyně.

V něm jde o ženy, které si v oblasti Karpat vydobyly díky svému všestrannému umění vždy pomoci specifické postavení. Trpí děvče tím, že si její milý nevšiml, že je jejím milým? Bohyně poradí, co udělat. Onemocněla sousedovi kráva? Může za to bohyně, protože ji začarovala. Není divu, že během staletímnoho těchto žen padlo za oběť čarodějnickým procesům. Symbolicky poslední z jejich obětí je teta hlavní hrdinky Surmena.

Příběh je svým způsobem detektivka, ve které se vyšetřuje život bohyní. Hlavním detektivem je sama hlavní hrdinka Dora, již v prologu se setkáme s krvavou událostí, která zapříčiní to, proč se se svým bratrem dostane do opatrování své tety Surmeny. V každé kapitole z pohledu Dory zjišťujeme více a více o tom, kdo jsou to ty bohyně. Dora ještě jako malé děvče pomáhá Surmeně v její profesi, odchytává na zastávce lidi, kteří potřebují pomoc bohyně a ukáže jim cestu k Surmenině chalupě. Cestou je podle instrukcí vyzpovídá a rychle zjištěné informace předá své tetě.

Dora má na bohyně střízlivý pohled, leckdy až moc. To je příčinou konfliktů s její tetou Surmenou. Dora zastává pod vlivem školy názor, že moderní věda je všemocná a nechápe tetin přístup. Surmena by mohla totiž ilustrovat skutečnost, že i jenom samotná víra léčí.

Do románu je zapracována i samotná historie Československa, Dora navštěvuje školu v době rozmachu střediskových obcí, je svědkem postupného mizení tradic. Když byla malá, neviděla v kostele nic přes barevné kroje, později jí ve výhledu brání vysoké účesy. Před revolucí je Dora svědkem krutých praktik StB, po revoluci se pro změnu seznamuje s jejími archívy.

Děj je vypravován z Dořina pohledu, sledujeme její postupné smiřování se s dědictvím po bohyních. Psychologie Dory je detailně rozpracovaná, dozvíme co, jak a proč cítí. Zajímavým rysem knihy jsou doslova napsané úřední dopisy či spisy StB. Stejně tak, když si Dora něco čte, čteme si daný text s ní, ať už se jedná o knížku či její diplomovou práci. Ta dle mého názoru patří k nudnějším částem knihy, protože je pochopitelně psaná strohým akademickým stylem.

Žítkovské bohyně načetla Tereza Bebarová. Má příjemný hlas, v jejím podání není poslech vůbec zdlouhavý, dává do přednesu potřebné napětí. Veškeré úřední listiny, spisy a některé mužské hlasy namluvil Miroslav Táborský. Jeho části jsou od ostatních odděleny zvukem psacího stroje. Vše dokresluje hudba, která svým stylem dokonale zapadá do prostředí bohyň ze Žítkové. Z dokonalé výsledné podoby audioknihy to vypadá, jako by byly přímo pro ni Žítkovské bohyně napsány.

Kdo všechno může strávit s bohyněmi ze Žítkové příjemný čas? Všichni ti, kteří mají rádi dílo Kateřiny Tučkové, Terezu Bebarovou a Miroslava Táborského, prostředí zapomenutých horských vesnic, starou i moderní historii či pátrání po svých kořenech.

Magdalena Šejdová

Kateřina Tučková – Žítkovské bohyně

Kniha vypráví příběh Dory Idesové, dcery a neteře Žítkovských bohyní. Za bohyně jsou v tomto příběhu označovány ženy, které praktikují přírodní léčitelství, dokáží vidět minulost a věštit budoucnost nebo také někomu způsobit škodu a smrt.

Dora má těžký život. Po násilné matčině smrti ji a jejího mentálně postiženého bratra vychovává teta, která je trnem v oku komunistickému systému. Přesto Dora dokáže vystudovat vysokou školu a věnovat se tématu folkloru a bohyním. Po sametové revoluci se začne tomuto tématu věnovat naplno a připravuje o bohyních knihu. Při sbírání materiálů se dozví, že ona sama pochází z rodu bohyň, který je prokletý. Dora na prokletí nevěří, ale nelze přehlédnout, že její bratr je postižený, ona nemá děti (což je součást kletby) ani muže a její konec je opravdu tragický.

Kniha Žitkovské bohyně se zabývá bohyněmi a jak na ně shlížela společnost od středověku dodnes. Děj se tak odehrává v mnoha časových liniích. Ve středověku byly bohyně označovány za čarodějnice. Během druhé světové války se je snažil tehdejší režim využít ve svůj prospěch. V době komunismu byly bohyně potlačovány, protože jejich činnost byla označována na soukromé podnikání a obohacování se na úkor nevědomých lidí. Proč někomu platit za lékařskou péči, když je v socialistickém státě vše zadarmo? V současnosti mohou bohyně provozovat svou činnost dle libosti. V knize bohužel žádná nástupkyně bohyň neexistuje.

Tuto knihu doporučuji všem, kteří si rádi přečtou román o historii naší společnosti z náboženského a politického hlediska. Autorka se nebojí popsat drsnou realitu dřívějších režimů ani hrubost, jaké jsou schopni lidé v mezilidských vztazích. Rozhodně se nejedná o oddechovou literaturu.

Anna Potůčková

Elektronickou verzi knihy můžete zakoupit zde.

Rubriky

  • *Hlavní sekce
  • Fantasy, scifi, dystopie
  • Historické, válečné
  • Humor, satira
  • Krimi, detektivky
  • Literatura faktu, životní příběhy
  • Populárně naučná
  • Romantika, erotika
  • Romány, novely
  • Thrillery, horory
  • Young adult

Stránky

  • Nejlepší knihy roku 2018
  • eReading
  • Palmknihy
  • Rozhovory s autory
    • A. J. Finn
    • Agnes Martin-Lugand
    • Alexander Stainforth
    • Camilla Läckberg
    • Franziska Stalmann
    • Helene Turstenová
    • Jeroen Windmeijer
    • Katarína Gillerová
    • Mandy Baggot
  • Naši recenzenti
    • Anastasja Višťalová
    • Hana Raabová
    • Jana Vavrečková
    • Josef Němec
    • Kateřina Dušáková
    • Kateřina Miklíková
    • Lucie Kalendová
    • Marie Valášková
    • Matouš Čihák
    • Michal Dočkal
    • Petr Pilař
    • Tereza Jílková
    • Tomáš Králíček
    • Petra Heřmanská
    • Zuzana Malá

Nejnovější komentáře

  • Michal Dočkal: Boj se zkorumpovanými policisty
  • Dana Goliášová: Boj se zkorumpovanými policisty
  • Klaudie: Strach, vina a nedůvěra
  • Dana Goliášová: Strach, vina a nedůvěra
  • Dana Goliášová: Barbara Woodová – Vzdálená řeka

Archivy

  • Prosinec 2019
  • Říjen 2019
  • Září 2019
  • Srpen 2019
  • Červenec 2019
  • Červen 2019
  • Květen 2019
  • Duben 2019
  • Březen 2019
  • Únor 2019
  • Leden 2019
  • Prosinec 2018
  • Listopad 2018
  • Říjen 2018
  • Září 2018
  • Srpen 2018
  • Červenec 2018
  • Červen 2018
  • Květen 2018
  • Duben 2018
  • Březen 2018
  • Únor 2018
  • Srpen 2017
  • Červenec 2017
  • Červen 2017
  • Květen 2017
  • Duben 2017
  • Březen 2017
  • Únor 2017
  • Leden 2017
  • Prosinec 2016
  • Listopad 2016
  • Říjen 2016
  • Září 2016
  • Srpen 2016
  • Červenec 2016
  • Červen 2016
  • Květen 2016
  • Duben 2016
  • Březen 2016
  • Únor 2016
  • Leden 2016
  • Prosinec 2015
  • Listopad 2015
  • Říjen 2015
  • Září 2015
  • Srpen 2015
  • Červenec 2015
  • Červen 2015
  • Květen 2015
  • Duben 2015
  • Březen 2015
  • Únor 2015
  • Leden 2015
  • Listopad 2014
  • Září 2014
  • Srpen 2014
  • Červenec 2014
  • Červen 2014
  • Květen 2014
  • Duben 2014
  • Březen 2014
  • Únor 2014
  • Leden 2014
  • Prosinec 2013
  • Listopad 2013
  • Říjen 2013
  • Září 2013
  • Srpen 2013
  • Červenec 2013
  • Červen 2013
  • Květen 2013
  • Duben 2013
  • Březen 2013
  • Leden 2013
  • Únor 2011
  • Prosinec 2010
  • Srpen 2010
  • Červen 2010
  • Květen 2010
  • Duben 2010
  • Březen 2010
  • Únor 2010
  • Leden 2010
  • Prosinec 2009
  • Listopad 2009
  • Říjen 2009
  • Září 2009
  • Srpen 2009
  • Červenec 2009
  • Červen 2009
  • Květen 2009

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace
©2025 Knihaha | WordPress Theme by Superb Themes