…paní Müllerová.
Po čtyřech letech jsme vyměnili kabátek a i vnitřek Palmknih. Rád bych okomentoval průběh a hlavně se vám omluvil za to, co se stalo – a také vám napsal, co budeme dělat dál.
Varování: budou sliby 🙂
Takže 1. července jsme po delším boji spustili nový web běžící na systému Magento. Magento je nejrozšířenější e-commerce systém na světě, což sebou nese některé výhody (a menší počet nevýhod).
Jednou z výhod pozice na trhu je neuvěřitelné množství rozšíření. Co jsme dříve museli programovat, tak nyní (trochu nadsazeně) jen zapneme.
Co budeme brzy zapínat jsou:
- Slib číslo 1: Balíčky. Jinými slovy si jedním klikem koupíte celou sérii (například JFK) – samozřejmě za zvýhodněnou cenu.
- Slib číslo 2: Kupte N, dostanete N+1.
To byl úvod s první dávkou slibů. Co se vlastně dělo?
My jsme s Magentem začali koketovat loni v létě. První termín byl nastavený na září roku 2013, což byl datum velmi nerealistický a nevěřil mu vůbec nikdo.
Nakonec to vypadalo, že odstartujeme v listopadu (2013), ale pak přišla možnost spolupráce s iDnes (to je projekt http://knihy.idnes.cz). Jenomže iDnes neměl žádný systém a náš tehdejší se jim nelíbil. Slovo dalo slovo, právníci si párkrát vyměnili maily se smlouvami a místo pouštění nových Palmknih jsme spustili iDnes.
Spuštění systému na iDnesu se neobešlo bez porodních bolestí a změn na poslední chvíli. Výsledkem bylo několik zjednodušení a kompromisů, které znemožnily současné spuštění Palmknih.
K tomu bych přidal malou vsuvku: to, co vidíte, je jen část systému. Vy vidíte právě Magento, nicméně to není určeno na prodej e-knih, takže jsme museli připravit systém, který bude řešit přípravu knih, skladování souborů, vyúčtování nakladatelům, cenotvorbu a všemi oblíbené DRM. Ten neviditelný systém (začali jsme mu vynalézavě říkat „Backend“) vznikl tak, že jsme nechali běžet starý systém, jen jsme na něj naroubovali interface řešící výměnu dat. Vypadá to jednoduše, ale na dopracování výměny dat jsme strávili začátek letošního roku. Pro obveselení, takhle vypadá mindmapa, která popisuje jen cenotvorbu a výměnu informací o cenách:
Takže spoustu času jsme strávili neviditelnými technikáliemi a do toho jsme postupně spouštěli nové služby, které nám přišly jako užitečné – audioknihy a hlavně multilicence. Každý nový produkt trochu torpédoval zadání na Magento a nutil nás ke změnám – a tím se oddaloval start systému.
Nakonec jsme si stanovili start na konec května, ten realisticky přehodnotili na 1. 7. a ten dodrželi. Nic jiného nám nezbývalo, protože jsme to slíbili Neoluxoru 🙂
Řekli jsme si, že ke startu nestihneme převést recenze (bohužel se tam tluče plugin na placení kredity s funkcionalitou recenzí) a pár dalších drobností. K tomu Jirka Vlček zapomněl na to, že by někdo chtěl používat wishlisty a že by bylo užitečné převést nastavení čteček – a tudíž to nezadal do výroby.
To je Jirka Vlček, který zapomněl na převod wishlistů a nastavení čteček |
Než jsme to stačili udělat, tak se objevil velký problém: při trochu větší zátěži začaly padat platby. Bohužel se nám jej nedařilo skoro tři týdny najít a odstranit, dokonce ani Google nepomohl. Bohužel jsme se nemohli vrátit zpět ke starému webu – takže jsme si to vyžrali důkladně. Teď už by to mělo být odstraněno, Magento se zřejmě pokoušelo vést stav skladu pro nehmotné produkty – ačkoliv je to v nastavení vypnuté.
Díky tomu se vracíme k tomu, co vám vadí a nás štve:
Díky tomu se vracíme k tomu, co vám vadí a nás štve:
- doplnění recenzí, wishlistů a nastavení čteček
- jiná struktura mobilního webu
- vyhledávání v knihovničce
- lepší označení, že jste knihu už zakoupili
- RSS čtečka
- a další spousty drobností…
Poslední tři týdny byly pro nás velmi stresující: věděli jsme, že zlobíme čtenáře – a nemohli jsme s tím nic dělat. Teď to už bude lepší – a věřte, že se pro vás pokusíme i rozkrájet 🙂
Děkuji vám, pokud jste to dočetli až sem a ještě jednou se omlouvám za starosti, které jste s námi měli.
Váš Jirka Vlček.