Menu
Knihaha
  • Rozhovory s autory
  • Naši recenzenti
  • eReading
  • Palmknihy
Knihaha

Je to už sedmnáct dní, co nemůžu spát…

Posted on 21. 5. 201821. 5. 2018 by Matouš Čihák

Nejslavnější žijící japonský spisovatel Haruki Murakami svým stylem psaní připomíná spíše americké a evropské autory, podobně jako Kóbó Abe. Nezvyklými náměty a meditativním vyprávěním si získal oblibu mnoha čtenářů i literárních kritiků. Využívá postupy surrealismu i existencionalismu, které osobitě rozvíjí, a snad i proto bývá častěji přirovnáván k Franzi Kafkovi než k některému japonskému spisovateli. Oproti Kafkovi má Murakami ale jednu významnou přednost – svá díla dokončuje.

Název: Spánek– Autor: Haruki Murakami – Počet stran: 80 – Nakladatelství: Odeon – Rok vydání: 2017

V povídce Spánek líčí příběh obyčejné mladé ženy žijící v harmonické domácnosti, tedy pouze navenek. Žena totiž už několik dní nemůže usnout a vlivem nečekaných okolností pro ni noční život připomíná cesty do prostoru dosud neobjevených smyslů. V tomto novém světě, který je naprosto odlišný od světa „spících lidí“, zkoumá vlastní rodinu, sama sebe, i význam života a smrti. Murakami povídku vypráví z pohledu ženy. Neumisťuje ji do přesného času ani postavám nedává jména, protože to není podstatné pro sdělení, které chce předat. Jen díky tomu, že hrdinka si před spaním svléká kimono a jedné noci autem míří k Jokohamě, čtenář zjistí, že děj se odehrává v současnosti v některém japonském městě.

Žena sedmnáct dní nespí, popírá možnost, že by něco takového bylo z lékařského hlediska možné, a přece autor vše podává věrohodně. I když se hrdinka zpočátku nevysvětlitelné nespavosti bojí, nakonec bere pozitivně fakt, že se jí rozšířil život o čas, s nimž může svobodně zacházet. Cítí se dokonce lépe. Je plná sil a má dostatek volného času pro vlastní zájmy. Žije v noci. Uvědomuje si, že „Realita je pořád dokola – stačí se naučit správný postup a poté ho jen opakovat. Návyky nás spotřebovávají a spánek to všechno vyrovnává, nechává nás vychladnout jako vychládá vypnutý motor.“

V povídce je slyšet znepokojivý tón. Bdící žena jako by se stávala vůči ostatním zločincem. Chce ze sebe dostat cosi pryč a tuší, že díky nespavosti se jí nabízejí nové možnosti lidské existence. A to ji vede k nečekaným rozhodnutím. Poprvé odmítá sexuální nabídku svého muže kvůli předstírané bolesti hlavy (jediné Murakamiho klišé v této povídce), protože si prostě musí položit tu otázku: „Proč bych měla něco takového udělat? Jenom proto, že mu zrovna odřekl pacient, že tu je nějaký vhodný čas?“

Žena odkládá sex a nákupy ve prospěch čokolády a četby románu. Směňuje realitu – místo na svého muže myslí na Vronského z Anny Kareniny a ví, že se nic nestane, protože manžela nezajímá, jestli si snad něco čte nebo ne. Přečte knihu několikrát za sebou a pokaždé v ní objevuje něco nového, co dříve zůstávalo skryté. Poznává, že literární dílo převyšuje i překonává samotného autora. Proniká různými rovinami Anny Kareniny a jejími mikrokosmy postav, které překvapivě dokážou vytvářet jednolitou podobu navenek nezpodobnitelného světa.

Nespat a v noci chodit po domě s knihou, nebo se dokonce beze strachu vydat ven do nebezpečného nočního města, kde všichni slušní lidé spí, to vše by si zasloužilo vysvětlení, které ale autor čtenáři snad až příliš kafkovsky nedává. Jedinou slabinou povídky je nevýrazný otevřený konec, který přichází zcela nečekaně bez potřebné gradace. Zůstává čistě na čtenáři, jak si ho vyloží, což na druhou stranu vylučuje jednoznačnou interpretaci, která bývá někdy u literárního díla na škodu, protože jej zbavuje zdánlivosti. Redukuje dílo na jednotvárné vyznění, které všichni budou znát, ale vlastně nebude nikdo, kdo by dílo doopravdy četl.

Spánek napsal Murakami dva roky po románu Norské dřevo, jenž ho proslavil po celém světě. Povídka byla v Japonsku původně součástí sbírky Televizní lidé (TV pipuru), později vyšla v anglickém překladu v rozsáhlejší sbírce The Elephant vanishes. Kvalitní český překlad vytvořil Tomáš Jurkovič. Vydat knižně jenom povídku nebývá v literárním světě běžné, navíc byla-li už kdysi součástí některé povídkové sbírky. Je to však skvělý obchodní tah směrem ke čtenářům, kteří autora znají anebo chtějí jeho tvorbu teprve poznat, jenom nemají čas číst nic rozsáhlejšího.

Rozdělit dílo na samostatné části může být pro některé autory i čtenáře nepochopitelným ústupkem, možná dokonce projevem literárního vandalství ve prospěch zisku, ale to není tak úplně případ povídky Spánek. V žádné z předešlých povídkových sbírek autor nesledoval tematické či jiné propojení do významnějšího celku, a proto lze jeho povídky vnímat i publikovat samostatně, což se také děje.

Bohatý ilustrační doprovod ke knize vytvořila známá německá grafička Kat Menschik, a snad i proto už se povídka víceméně natrvalo osamostatnila. Menschikové expresivní a komiksově laděné ilustrace zaujímají významnou část. Setkávají se s nadšeným přijetím čtenářů pro svou podobu japonské mangy i surrealistického pojetí, ale souvislost některých z nich s textem bývá sporná. Ve stejném duchu vytvořil ilustrace Murakamiho děl i Micah Lidberg a zdá se, jako by oba vynikající umělci dávali průchod spíše vlastnímu sdělení než sdělení spisovatele. Takové ilustrace jsou tak v rozporu s Murakamiho nejasným stylem psaní, které by abstraktněji laděné ilustrace doprovázely citlivěji.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji eshopům Palmknihy – eReading.

eknihu koupíte zde:

 

  • haruki murakami
  • kafka
  • nespavost
  • povidky
  • spánek
  • svetova literatura
  • Rubriky

    • *Hlavní sekce
    • Fantasy, scifi, dystopie
    • Historické, válečné
    • Humor, satira
    • Krimi, detektivky
    • Literatura faktu, životní příběhy
    • Populárně naučná
    • Romantika, erotika
    • Romány, novely
    • Thrillery, horory
    • Young adult

    Stránky

    • Nejlepší knihy roku 2018
    • eReading
    • Palmknihy
    • Rozhovory s autory
      • A. J. Finn
      • Agnes Martin-Lugand
      • Alexander Stainforth
      • Camilla Läckberg
      • Franziska Stalmann
      • Helene Turstenová
      • Jeroen Windmeijer
      • Katarína Gillerová
      • Mandy Baggot
    • Naši recenzenti
      • Anastasja Višťalová
      • Hana Raabová
      • Jana Vavrečková
      • Josef Němec
      • Kateřina Dušáková
      • Kateřina Miklíková
      • Lucie Kalendová
      • Marie Valášková
      • Matouš Čihák
      • Michal Dočkal
      • Petr Pilař
      • Tereza Jílková
      • Tomáš Králíček
      • Petra Heřmanská
      • Zuzana Malá

    Nejnovější komentáře

    • Michal Dočkal: Boj se zkorumpovanými policisty
    • Dana Goliášová: Boj se zkorumpovanými policisty
    • Klaudie: Strach, vina a nedůvěra
    • Dana Goliášová: Strach, vina a nedůvěra
    • Dana Goliášová: Barbara Woodová – Vzdálená řeka

    Archivy

    • Prosinec 2019
    • Říjen 2019
    • Září 2019
    • Srpen 2019
    • Červenec 2019
    • Červen 2019
    • Květen 2019
    • Duben 2019
    • Březen 2019
    • Únor 2019
    • Leden 2019
    • Prosinec 2018
    • Listopad 2018
    • Říjen 2018
    • Září 2018
    • Srpen 2018
    • Červenec 2018
    • Červen 2018
    • Květen 2018
    • Duben 2018
    • Březen 2018
    • Únor 2018
    • Srpen 2017
    • Červenec 2017
    • Červen 2017
    • Květen 2017
    • Duben 2017
    • Březen 2017
    • Únor 2017
    • Leden 2017
    • Prosinec 2016
    • Listopad 2016
    • Říjen 2016
    • Září 2016
    • Srpen 2016
    • Červenec 2016
    • Červen 2016
    • Květen 2016
    • Duben 2016
    • Březen 2016
    • Únor 2016
    • Leden 2016
    • Prosinec 2015
    • Listopad 2015
    • Říjen 2015
    • Září 2015
    • Srpen 2015
    • Červenec 2015
    • Červen 2015
    • Květen 2015
    • Duben 2015
    • Březen 2015
    • Únor 2015
    • Leden 2015
    • Listopad 2014
    • Září 2014
    • Srpen 2014
    • Červenec 2014
    • Červen 2014
    • Květen 2014
    • Duben 2014
    • Březen 2014
    • Únor 2014
    • Leden 2014
    • Prosinec 2013
    • Listopad 2013
    • Říjen 2013
    • Září 2013
    • Srpen 2013
    • Červenec 2013
    • Červen 2013
    • Květen 2013
    • Duben 2013
    • Březen 2013
    • Leden 2013
    • Únor 2011
    • Prosinec 2010
    • Srpen 2010
    • Červen 2010
    • Květen 2010
    • Duben 2010
    • Březen 2010
    • Únor 2010
    • Leden 2010
    • Prosinec 2009
    • Listopad 2009
    • Říjen 2009
    • Září 2009
    • Srpen 2009
    • Červenec 2009
    • Červen 2009
    • Květen 2009

    Základní informace

    • Přihlásit se
    • Zdroj kanálů (příspěvky)
    • Kanál komentářů
    • Česká lokalizace
    ©2025 Knihaha | WordPress Theme by Superb Themes